söndag 16 januari 2011

Analoga möten & digitala verktyg

Möten. Allting handlar om möten. Jag tänker ofta att det är en ynnest att jobba som musiklärare och, som min musiklärarvardag ofta ser ut idag, möta elever enskilt i 20-30 minuter. Då gäller det att vara på! Det finns ju dagar när man inte är så alert som man borde, tankarna är någon annanstans. Tillfällen när man känner en stress över att dessa korta möten är så intensiva och kräver odelat fokus på eleven och dennes individuella lärande.

Men allt som oftast ser jag dessa möten som något fantastiskt. Ögonblicken då en elev själv inser att han eller hon lärt sig det där momentet som varit eftersträvansvärt, så länge. Eller tillfället då en elev upptäcker att lärandet ägs av honom eller henne och inte av mig, läraren. Att få se lusten att lära växa och små steg av lärande plötsligt bli enorma språng, det är stort!

Att lära sig spela ett instrument, för att så småningom kunna uttrycka sin kreativitet genom det, är ett hantverk. Det tar sin tid att bemästra, vilket ibland kan komma som en överraskning för den som har uttrycket helt klart för sig men ännu inte färdigheten som krävs för att uttrycka det. -Det är inte något man bara gör, det är en livsstil, som min första gitarrlärare sa apropå att satsa på sitt instrument. I grund och botten är nog instrumentundervisningen ett uppdrag som ändrats väldigt lite genom åren, om man ser till det rent hantverksmässiga?!

Vad som däremot förändrats mycket, bara de senaste åren, är miljön för lärandet. Eller rättare sagt, verktygen vi idag kan ta hjälp av och nyttja i lärandemiljön. När jag var nyutbildad var tillgången och möjligheterna att använda dator i undervisningen väldigt begränsade. Idag är datorn en självklarhet man inte vill vara utan och alltsedan tjänster som exempelvis YouTube och Spotify gjorde intåg i mitt lärarliv skulle jag nog vilja påstå att avståndet mellan mina didaktiska färdigheter och elevens musikaliska värld krympt avsevärt.

Det är fortfarande i det analoga mötet och undervisningen kring själva hantverket de oförglömliga ögonblicken inträffar, men tack vare de digitala verktyg som finns till hands idag är möjligheterna att kittla lusten att lära större än någonsin!

Trots detta känns det som om jag bara skrapat lite på ytan när jag nu börjar skönja potentialen som finns i de sociala medierna och jag lär få anledning att återkomma i detta ämne inom några veckor. Tills dess ska jag titta, lyssna, lära och inspireras av alla duktiga IKT-inriktade pedagoger som sedan länge använder sig av sociala medier i sin undervisning. Tack och lov är ju inte lusten att lära förbehållen enbart våra elever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar