tisdag 18 januari 2011

Räknar med bråk

Det talas mycket om matte och läsförståelse när samtalet glider in på skola och utbildningspolitik. Lärförståelse däremot, talas det ganska sällan om.

En snabb blick på den mediala bilden av skolan ger i stora drag samma bild. Svensk skola handlar om matte, läsförståelse och nationella prov...
...och en brant utförsbacke där dagens elever resultatmässigt befinner sig i fritt fall.
Ska man tro på vad som sägs i debatten finns det bara ett sätt att lösa detta och det är MER matte, MER läsning och FLER prov.

Där någonstans började jag känna att jag gått vilse i djungel av åsikter och nattsvarta bilder av en skola i förfall. Det är inte den skola jag känner. Inte den skola jag jobbar inom och inte heller den skola jag drömmer om och vill sätta mina barn i.

Skolan är så mycket mer än matte. Naturligtvis är det av yttersta vikt att barnen lär sig att läsa, räkna och förstå information. Men, borde det inte vara lika viktigt att förstå VAD man lär, VARFÖR man lär och HUR man lär?
Lärförståelse!

Jag önskar att vi kunde prata mer om lärförståelse. Om vad det innebär att vara en del av och äga sitt eget lärande. Kanske är det vad som krävs för att lyfta debatten och blicken mot morgondagens skola när omvärlden tycks lida av en allvarlig mattepsykos!?

Det må innebära att man sticker ut hakan. Går mot strömmen. Jag ser ingen motsättning i det formativa och det summativa. Tvärtom. Och jag har inget emot att vara motvals, så länge det för en framåt.

Men går man mot strömmen får man nog räkna med bråk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar